peteranema.reismee.nl

Ushuaia en Antartica!

Woensdag ben ik rond het middaguur met mijn backpack vertrokken naar het busstation van Puerto Madryn. Nadat ik de vorige keer had ondervonden dat ze de airco hier echt vol aanzetten,had ik me deze keer gewapend met een lange broek, fleecejack en een slaapzak. Ook de oorddopjes,het wc-papier en mijn mp3 speler was ik deze keer niet vergeten. InPuertoMadryn lang op de bus moeten wachten, die was zo´n anderhalf uur te laat. Dit zou het begin zijn van een lange, gezellige maar ook vermoeiende reis. Op het busstation twee Nederlandse meisjes leren kennen die op dezelfde bus zaten te wachten. Zij bleken later de stoelen naast mij te hebben geboekt, dus dat was het gezellige gedeelte van de busreis. Deze nachtbus beviel verder ook veel beter als de vorige, lekker eten, leuke films en zelfs een spelletje bingo. De fles wijn ging helaas net aan onze neus voorbij, maar bingo in het spaans is natuurlijk ook niet helemaal eerlijk.

De volgende ochtend zouden we om 6 uur aan moeten komen in Rio Gallegos. Rond 8 uur werden de meeste mensen om mij heen een beetje nerveus, want die hadden om half 9 en 9 uur een aansluitende bus richting Ushuaia. Uiteindelijk net op tijd aangekomen in Rio Gallegos en daar heb ik ook geprobeerd om een ticket naar Ushuaia te boeken. In eerste instantie lukt dit niet, later kwam een man mij achterna om te vertellen dat ik toch wel mee zou kunnen. Er waren wat mensen niet op komen dagen. Laten zij nou net de voorste stoelen bovenin hebben geboekt, lucky me. Ik wilde in Rio Gallegos trouwens snel weg omdat er daar helemaal niks te beleven is. Net zoals langs het grootste deel van de oostkust. Onderweg heb ik dan ook 3000 km ( op het stukje net ten zuiden van Buenos Aires) niks anders gezien dan een vlak landschap met wat dorre struikjes. Lama´s zijn hier kennelijk dol op, want die kom je echt overal tegen. Vanuit de bus ook nog wat flamingo´s gezien.

De bus naar Ushuaia had om 9 uur ´s avonds daar moeten aankomen, uiteindelijk werd het 2 uur in de nacht. Eerst moesten we de grens naar Chili over (Argentinie uit duurde 3 uur, Chili in een uur), daarna hebben we een uur staan wachten op een veerboot naar het eiland Tierra Del Fuego (wel weer dolfijnen gezien vanaf de boot en een heerlijke hotdog gegeten) en vervolgens moesten we weer Chili uit en Argentinie in (ca 2 uur). Aangezien er in het stuk Chili niemand woont, vinden ze het daar dan ook niet nodig om wat asfalt neer te leggen. Dat was dus zo´n 150 km hobbelen over een onverharde weg. Daarna was het nog een paar uurtjes rijden naar Ushuaia, maar daar heb ik weinig meer van meegekregen. Achja, gelukkigzijn zeniet meer aan het staken, dan was ik er helemaal niet gekomen.Eenmaal in Ushuaia aangekomen had ik het probleem dat ik nog geen hostel had geboekt. Marjolein en Martine (die 2 Nederlanders) wel, dus ik ben met hen in een taxi naar hostel La Posta gestapt. Daar bleek er iets mis te zijn met hun reservering. Er was zelfs voor hen geen plek, laat staan voor mij. Uiteindelijk via dat hostel toch ergens anders terecht gekomen en zo lagen we rond 3 uur ´s nachts dan toch te slapen na een rit van 36 uur.

De volgende dag uitgeslapen en daarna mijn zijn 3en naar Laguna Esmeralda gelopen, een mooi meertje in de bergen ten noorden van Ushuaia. Paden zijn hier modderig en amper aangegeven. Meer problemen dan alleen iemand die haar schoenen in de modder was kwijtgeraakt hebben we niet gehad. ´s Avonds in het hostel lekkere pasta gemaakt en daarna ben ik vroeg gaan slapen. In de supermarkt kun je hier trouwens alles kopen, er gaat echt een wereld voor je open als je de Plus in Alphen bent gewend ;) Verder kan ik ook wel wennen aan de Argentijnse keuken, ze schijnen hier te overleven op pasta, pizza en vlees. Prima.

Gisteren ben ik ´s ochtends uit gaan checken en ben ik daarna op zoek gegaan naar de camping even buiten Ushuaia. Veel goedkoper en ik wilde natuurlijk mijn tent ook een keer uitproberen. De rest van de dag door het centrum van Ushuaia gelopen op zoek naar informatie over de dingen die hier te doen zijn. Ook ben ik even een kijkje gaan nemen bij de haven. Na wat leuke ideeen opgedaan te hebben(het nationale park, een gletsjer en een boottochtje) kwam ik twee gasten tegen die in Puerto Madryn ook op de bus zaten te wachten. Ben de namen en nationaliteiten even kwijt. Zij hadden in Rio Gallegos wel een dag moeten wachten en waren verbaasd mij hier te zien omdat ik nog helemaal niks had geregeld. Even een praatje gemaakt en toen vertelden ze dat ze net een trip naar Antartica hadden geboekt. Ik heb daar ook wel eens aan zitten denken maar had hier in Ushuaia nog nergens een last-minute gezien. Uiteindelijk toch maar even een kijkje gaan nemen bij het reisbureau waar zij hadden geboekt en hier hadden ze inderdaad wel wat interessante last-minutes. Eerst heb ik wat informatie ingewonnen, wat bedenktijd gekregen en daarna heb ik de knoop doorgehakt om toch naar Antartica te gaan! Ik ga 14 dagen naar Peninsula Antartica waarbij we ook de Zuidpoolcirkel kruisen. ´s Avonds ben ik nog even terug gegaan om nog het een en ander te regelen. Ook nog even terug gegaan naar het hostel waar ik eerder heb overnacht. Daarna nog even bijgekletst met wat mensen die ik daar heb ontmoet. Daar zat ook nog een Nederlander (Tom)die er over zat te denken naar Antartica te gaan. Uiteindelijk heeft die dezelfde trip geboekt.

Vandaag ben ik vanaf de camping omhoog gelopen naar Glacier Martial. Een echte gletsjer wil ik het niet noemen, maar ze zijn er hier behoorlijk trots op. Wel had ik vanaf boven een prachtig uitzicht over Ushuaia, het Beagle Canal en Isla Navarino. Dat laatste eiland ligt nog verder naar het zuiden en hoort weer bij Chili. Op dit moment zit ik even rustig in een internetcafe, alle foto´s up te loaden en wat mailtje te beantwoorden. In alle hostels, en zelfs op de camping, hebben ze gratis internet maar daar heb je niet echt de tijd om uitgebreid te zitten internetten. Onderweg naar het internetcafe heb ik trouwens mijn voucher opgehaald, dus de reis naar Antartica zou nu helemaal geregeld moeten zijn. Ik vertrek donderdagavond en ik kom op 9 februari weer terug.

Straks ga ik nog even naar het oude hostel terug. Ben van plan om samen met Tom naar het nationale park Tierra Del Fuego te gaan en daar ook een nachtje te blijven camperen. Dus dat gaan we zo eens even overleggen.Daarna nog maar eens over ergens wat eten zien te regelen voordat ik weer terug naar de camping ga. Gisteravond onderweg naar de camping helemaal doorweekt geregend. Tot dan toe heb ik ontzettend goed weer gehad, maar het kan hier ook erg snel omslaan. Met doorweekte kleren mijn tent in dus, en dat was vanochtend ook wel te merken. De buitenkant van de tent was inmiddels wel weer droog, maar de binnenkant was drijfnat van al het condens. En dan is het best lastig aankleden in een heel laag en klein tentje.

De volgende grote update zal waarschijnlijk na Antartica zijn, dus dan krijgen jullie ook meteen de mooie plaatjes mee.

Groetjes, Peter

Reacties

Reacties

Mama en Papa

Mooi verhaal. Leuk dat je veel andere globetrotters spreekt. En heb je wat aan je spaans? Geniet van je unieke reis naar Antartica! We zijn ontzettend benieuwd naar je foto's.

Groetjes van Mama en Papa

Robert

Antartica..? Dat is niet mis. Dat moet echt een ontzettend mooie ervaring zijn!

Bianca, Kim en Femke

Hoi Peter,

Wij zitten hier achter ons bureautje en we zijn zooooo jaloers op jou! Wat een supergave foto's! En natuurlijk leuk verhaal om te lezen! Enjoy en we houden je in de gaten!

Groetjes, Onze Zaak.

Marieke

Antarctica...een beetje jaloers zijn we wel hier... ;) Heel veel plezier en kom maar snel met de mooie foto's!

Oma Anema.

Lieve Peter, leuk verhaal en mooie foto's. Je beleeft in korte tijd zo veel dat mijn oude hersentjes soms wat moeite hebben om te volgen. Maar als jij er maar van geniet! Wat meer bijschriften bij foto's zou misschien wat helpen. Leuk al die ontmoetingen, die gekke Hollanders zitten ook overal! Reisluchtig volkje! Zo verleer je je moedertaal niet. Goede reis naar de zuidelijke wereldas en tot horens. Oma.

Robert

Ben ontzettend benieuwd naar je verhalen over Antartica (en andere met mij verwacht ik). Op internet ben ik al wat aan het rondneuzen geweest...

Leen

Morgen is het 9 februari 2011. Peter volgens planning weer terug op het vaste land van Zuid-Amerika. Wij wachten in spanning op je berichten en foto's.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!