peteranema.reismee.nl

Laatste dagen Bolivia

Omdat ik vanochtend een beetje verdwaald ben in de miljoenstad Santa Cruz, heb ik nu niet genoeg tijd om een heel uitgebreide update te geven. Met een micro van mijn residencial naar de busterminal om een busticket te kopen ging goed, terug pakte ik het goede nummer helaas de verkeerde kant op! Ongeveer 1,5 uur later had ik het voor elkaar gekregen om weer terug op het busstation te zijn, maar toen moest ik natuurlijk ook nog terug naar het centrum.

Na mijn vorige update ben ik een dag in Santa Cruz gebleven om te proberen enkele dingen te regelen. Dat viel tegen! Er zijn hier geen toeristen om iets te regelen, geen toeristenbureaus, zelf naar bv NP Noel Kempff Mercado is te omslachtig en te duur en in de westersestad zelf is ook weinig te beleven. Ik heb dus maar een bezoekje gebracht aan de dierentuin. De volgende dag had ik meer geluk. Vanuit het kleine plaatsje Buena Vista heb ik een verblijf in de gemeenschap van La Chonta aan de rand van het NP Amboro geregeld. Op deze manier komt het geld niet in handen van de meestal niet echt betrouwbare agencies hier, maar in de handen van een gemeenschap die er voor zorgt dat de boel hier nog een beetje beschermd wordt.

Vanuit La Chonta heb ik met een privegids een paar tochten door het regenwoud van NP Amboro gemaakt. Weer prachtige bossen, kristal heldere stroompjes met daarin veel vis, apen, een paar vogels (oa een toecan!) en we hadden ook het geluk om een slang te zien. En de rest van de tijd heb ik hier doorgebracht met het eten van lokale lekkernijen en natuurlijk kon ook de hangmat met uitzicht over de jungle niet ontbreken! Zie ook de foto´s die ik gisteren online heb gezet.

Na 3 dagen jungle ben ik van Buena Vista (zie kaart) via Santa Cruz naar Samaipata gereisd, dat aan de zuidkant van NP Amboro ligt. Dit dorpje is een stukje toeristischer, dus ik ging er vanuit dat ik hier wel het een en ander zou kunnen regelen. Helaas zit dit dorpje vol met Europeanen die hier veel te dure restaurantjes, hotels en toeristenbureau´s zijn begonnen. Omdat ik hier voor de tours andere mensen nodig had, was het behoorlijk lastig om hier iets te regelen. Vooral omdat 99% van de toeristen voor de standaard dagtours gaan en te lui zijn om meer dan 3 uur per dag te lopen. Omdat tot 3 keer toe een tour die ik had geregeld met andere mensen werd geannuleerd (zogenaamd vanwege omstandigheden in de privesfeer maar werkelijk omdat ze aan een andere tour meer konden verdienen), viel mijn verblijf hier een klein beetje tegen. Desondanks heb ik me hier 3 dagen vermaakt met een kleine wandeling naar een uitzichtspunt waar we van erg dichtbij 12 condors hebben gezien, de pre-Inca ruines van El Fuerte en een prachtige dagtocht door het nevelwoud in het zuiden van NP Amboro.

Hierna heb ik besloten om iets eerder dan gepland naar Brazilie te gaan. Gisteren ben ik weer aangekomen in Santa Cruz en vanavond pak ik een nachtbus naar Quijarro, aan de Braziliaanse grens. Morgenochtend wil ik dan de grens oversteken en daarna hangt het er een beetje vanaf wat er het eerst op mijn pad komt. Ik wil een paar dagen doorbrengen in het Pantanal (de grootste wetlands van Zuid-Amerika en misschien wel de wereld) voor dierenleven, Bonito (om te snorkelen in de rivieren), de Iguaza watervallen (zeker even googlen naar zowel de Braziliaanse als de Argentijnse kant) en de laatste dagen breng ik waarschijnlijk door aan de prachtige stranden van ofwel Ilha do Mel ofwel Ilha de Santa Catarinha.

Reacties

Reacties

Mia

Hoi Peter, wat een verhaal en wat een foto's. Volgens mij zijn de paradijsvogels er eens even goed voor gaan zitten met z'n 3en op een rijtje. Leen en ik hebben de Victoria Falls in Schotland gezien. Kan niet tippen aan de watervallen van jou. Ja onze vakantie zit erop en jij nu nog 5 dagen. Tot gauw en bedankt voor al je updates. Ik heb ervan genoten.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!