peteranema.reismee.nl

El Circuito in Torres Del Paine

Ondanks dat mijn computer bijna begint te roken, ga ik toch alvast aan het verhaaltje beginnen. Foto´s uploaden op reismee, een backup zetten op mijn usb-stick, de wisselkoersen bekijken en een verhaaltje typen is geen goed idee. Zelfs niet in El Calafate, waar alles Westers is.

09-02:

Na het vorige verhaaltje zoals afgesproken naar de Dublin Bar gegaan. Daar lekker gegeten en het erg laat gemaakt.

10-02: Ushuaia

Vandaag heb ik gekeken wat mijn conditie nog waard is na twee weken op een boot zitten en eigenlijk alleen maar niks doen en eten. Het viel best tegen! Ben vanuit het dorp naar een uitzichtspunt op zo´n 700 meter gelopen. Daar besloten niet verder te lopen en hier te blijven om lekker een middagje te relaxen. Verder heb ik deze dag niet veel gedaan.

11-02: Ushuaia - Puerto Natales

Rond 0400 opgestaan om rond 0500 de bus te pakken richting Punta Arenas. Deze rit was een beetje hetzelfde als de rit van Rio Gallegos naar Ushuaia. Lang wachten bij de grensovergang, een boottocht om het eiland Tierra Del Fuego af te komen (weer de dolfijnen gezien) en een leeg, kaal maar indrukwekkend landschap. Eenmaal in Punta Arenas aangekomen zou ik een bus moeten hebben naar Puerto Natales om 1800. Ik had in ieder geval een ticket daar voor. Maar deze bus zou al vol zitten, dus kreeg ik een ticket voor de bus om 1930 (welkom in Chili! Hoe kan de bus vol zitten, ik heb toch een kaartje?). Na deze eerste kennismaking met Chili maar besloten om met twee Nederlandse en een Zwitserse dame Chileens geld te gaan pinnen en een biertje te gaan drinken in de enige bar die op deze tijd van de dag open is. Vervolgens de weg vervolgd naar Puerto Natales (3 uur). Daar laat aangekomen en dus meteen mijn vooraf geboekte hostel opgezocht. De mensen bleken hier erg vriendelijk, maar verder was het hostel niet om over naar huis te schrijven. Of toch?! Slechts een wc en douche voor iets van 25 mensen en een erg kleine kamer met vier bedden waarvan het matras meer de vorm had van een badkuip dan van een bed. Ondanks dit heb ik er heerlijk geslapen.

12-02: Puerto Natales

Vandaag niet veel anders gedaan dan eten gekocht voor de trek in Torres Del Paineen een beetje door Puerto Natales gelopen. Er erg snel achter gekomen dat er hier niks te doen is. In de middag weer de Nederlanders en de Zwitserse tegen gekomen en uit verveling maar weer een bar opgezocht. Daar afgesproken om ´s avonds met z´n allen te gaan koken.Aardappelen, de eerste groenten deze reis(soms werkt de censuur niet goed!) en wat vlees stond er op het menu. Smaakte goed! Aan het eind van de dag mijn backpack ingepakt voor de trek en een tas met overbodige spullen achtergelaten in mijn hostel.

13-02: Puerto Natales - Torres Del Paine (Las Torres - Serron)

Vandaag zou het grote avontuur beginnen. Om 0730 vertrok de bus richting het drukst bezochte en volgens vele mooiste nationale park van Zuid-Amerika. Helaas sliep ik deze ochtend door mijn wekker heen waardoor ik slechts 5 min had om een ontbijtje naar binnen te werken en mijn tas te pakken. Na een mooie busrit van ruim 2 uur kwamen we aan bij het nationale park Torres Del Paine. Daar de gebruikelijke, vooral voor Westerse toeristen, hoge entree moeten betalen. Vanaf de ingang van het park heb ik nog een minibusje gepakt naar Hotel Las Torres, waar El Circuito zou moeten beginnen. Even moeten zoeken, maar uiteindelijk samen met de Amerikaan Jeff het pad toch gevonden. Vanaf daar moesten we ongeveer 11km (op het kaartjes stond 9km) lopen naar Camping Serron. De eerste kilometers waren meteen ligt bergop en dat viel natuurlijk wel even tegen met een zware backpack en een brandende zon. Uiteindelijk na 4,5 uur aangekomen op de camping. Voordat het weer zou omslaan snel mijn tent opgezet en daarna kennis gemaakt met een hoop andere hikers die aan het Circuit waren begonnen. In totaal schat ik de groep op een man of 35. Rond 1500 begon het deze dag te regenen en dat maakte het op een camping zonder afdak niet echt comfortabel. Gelukkig had een groep Chilenen (die echt alles hadden meegenomen wat je kan bedenken) een groot zeil meegesleept waar we met een grote groep onder konden schuilen. Daar ook mijn eerste maaltijd pasta zitten koken en eten. Omdat het er niet op leek dat het snel beter weer zou worden, heb ik snel mijn tent opgezocht.

14-02: Torres Del Paine (Serron - Dickson)

In de ochtend regende het nog steeds en deze keer zo hard dat een groot deel van de tenten in een meertje stonden. Mijn tent is gelukkig goed waterdicht, alleen wordt het binnen ook nat door al het condens. Dat is een nadeel van een heel klein enkellaags tentje. Nadat ik eerst een paar uur had gewacht op wat beter weer, rond 1000 maar al mijn moed verzameld om mijn tent uit te komen en onder het zeil een ontbijtje te eten. Het bleek buiten niet alleen nat maar ook ijskoud. Met dit weer was het echt onmogelijk om de camping te verlaten voor een hike van 19km. Bovendien zou ik dan zitten met een natte tent. Dus maar ik de kou gewacht op beter weer. Net toen ik me serieusbegon af te vragen waar ik aan begonnen was en of het niet beter zou zijn om weer terug te lopen naar de ingang van het park, stopte het met regenen. Na regen, en zelfs na 20!! uur regen, komt zonneschijn. Dus was het 5 minuten later vanuit het niets prachtig zonnig weer. Nu kwam natuurlijk iedereen tevoorschijn om alles op te ruimen en te laten drogen.Omdat ik de kleinste tent heb en die natuurlijk erg snel droog en opgeruimd is, ben ik als een van de eerste van start gegaan voor de 19km naar Camping Dickson. Alleen een paar dappere mensen die in de regen van start waren gegaan zatennog voor me.Voor de start nog even mijn backpack gewogen en ik kwam hier uit op 19kg. Dat is inclusief tent, slaapzak, matje, heel weinig kleding, kookspullen, reserve gastankjes,veel eten (voor 8 dagen pasta, koekjes, chocolade, een paar appels, wat brood en dulce de leche voor op het brood) en regenwater. Exclusief drinkewater omdat je hier elk half uur wel een riviertje tegen komt waar je uit kan drinken. Gelukkig zou mijn backpack elke dag een stuk lichter worden!

Na een 6 uur durende en prachtige tocht door een groot verlaten dal (ook lag er vanaf 600 a 700 meter verse sneeuw op de bergen)kwam ik aan op de camping. Vooral het uitzicht een half uurtje vanaf de camping kon ik wel waarderen (zie foto´s). Op dat moment zat ik er aardig doorheen en was ik mijn zware backpack behoorlijk beu. Ook al omdat ik deze dag best stevig door moest lopen omdat we pas rond 1200 konden beginnen. Op de camping snel een douche genomen en nog even kunnen genieten van het prachtige weer. Ook alles goed laten drogen. Nadat iknog even bij het meer heb gezeten snel mijn tent opgezocht voor de broodnodige nachtrust. Uitzicht bij het meer was trouwens prachtig, ijsbergen en in de verte een grote gletsjer. De Australische Bob vond het nodig om nog een duik te nemen in dit meer, tot groot genoegen van alle toeschouwers.

15-02: Torres Del Paine (Dickson - Los Perros)

Deze ochtend regende het weer. Gelukkig kon ik deze keer de regen afwachten in de Refugio. Lekker droog en lekker warm. Omdat we vandaag maar 9km hoefden te lopen, konden we relaxed wachten totdat de regen zou stoppen. Ondertussen nog een brood gekocht en gedeeld met een medehiker. Zo kon ik er ook de komende dagen tegenaan. Om 1100 werd het weer droog, dus was het weer tijd om alles te laten drogen en alles snel in te pakken. Voor de start nog even genoten van het uitzicht met wederom verse sneeuw niet zo heel ver boven ons. Daarna een 4,5 uur durende tocht door voornamelijk bos. Omdatik vandaag ongeveer 500 meter bergop moest en het erg hard waaide, werd het toch nog een zware dag. De wind was vandaag zo sterk dat die mij een paar keer bijna omver blies. Ik kon me nog net overeind houden met de wandelstokken die ik in Puerto Natales had gekocht. Eigenlijk durf ik hier natuurlijk niet voor uit te komen, maar die dingen zijn best nuttig als je met een zware rugzak loopt. Vooral omhoog en omlaag kwamen deze gedurende de hele trek goed van pas.

Camping Los Perros bleek bij aankomst in een bos te liggen. Dit gaf een goede beschutting tegen de wind. Omdat het buiten slechts 2 graden was snel de hut opgezocht (zie foto´s). Deze avond was natuurlijk iedereen in de hut te vinden, waardoor het daar erg druk was. Ondanks dat ik alles alleen loop kom ik elke avond weer dezelfde mensen tegen op de camping en dat is natuurlijk erg gezellig.

16-02: Torres Del Paine (Los Perros - Grey)

Na een ijskoude nacht ben ik vroeg opgestaan om te beginnen aan de tocht over de pas. Dit zou het zwaarste stuk van de hele trek moeten zijn. Gelukkig was de wind gaan liggen en was het deze ochtend zonnig weer. Om 0800 als eerste aan de ruim 20km begonnen. Vanaf de camping was het meteen bergop richtig de pas (1250m). Dankzij het prachtige weer had ik boven op de pas een prachtig uitzicht over Glaciar Grey. Na de pas ging het pad verder door een bos langs deze enorme gletsjer. Omdat ik me vandaag erg fit voelde niet op een van de gratis campings onderweg gestopt, maar het hele stuk doorgelopen naar Camping Grey. Deze camping lag op een strandje aan het meer, aan het einde van Glaciar Grey. Hier mijn tent geprobeerd op te zetten direct aan het water met uitzicht over de ijsbergen die in het meer lagen. Helaas stak er vanuit het niets een sterk windje op waardoor ik mijn tent zo´n 20 meter verderop terug vond (ik was alles buiten aan het drogen waardoor mijn tent leeg was). Gelukkig geen schade (alleen 1 haring minder, dus nog maar 4 over). Hierna maar verstandig mijn tent iets verderop op een wat beschutter plekje opgezet. Mijn avondeten deze keer gecombineerd met het eten van een Duitser, waardoor ik vandaag niet alleen pasta maar ook een soepje vooraf had. Een goede maaltijd dus. Nog even van de zonsondergang genoten, gedouched en daarna gaan slapen.

17-02: TDP (Grey - Los Cuernos)

In de ochtend geprobeerd nog wat brood te kopen. Omdat ze liever willen dat je ruim 10 euro voor een ontbijtje betaald, weigeren ze hier je brood te verkopen. Dus maar opweg naar camping Paine Grande. Na 3 uur lopen langs Lago Grey hier aangekomen en gelukkig vond ik hier een minimarket waar ik voor een redelijke prijs weer wat extra eten kon inslaan.

Omdat ze een van de gratis campings zonder goede reden hadden gesloten, moest ik vandaag ruim 25 km lopen naar de schandalig dure en slechte camping Los Cuernos. Vanaf camping Grey zat ik op de populaire route van de ´W´en hierdoor was het op alle camping nogal druk. Dat was wel een lichte teleurstelling na de rustige dagen op het Circuit. Na lang zoeken mijn tent ergens op de stenen opgezet. Mijn tent stond hier erg schuin, een gemiddelde skipiste is erg niets bij. Het kon nog slechter, want na mijn kwamen er denk ik nog eens 25 tenten bij. Ook had deze camping geen afdak voor de kampeerders, dus was er nergens een plek om te schuilen voor eventueel slecht weer. Om het nog erger te maken wilden ze me hier alleen na 1000 brood verkopen omdat ze dan denken dat ik geld neerleg voor het schandalig dure ontbijt. Niet dus!

18-02: TDP (Valle Frances)

Om 0600 gewekt door een muis die over mijn slaapzak liep. Ondanks dat deze muis erg snel de uitgang had gevonden heb ik hierna niet veel meer geslapen. Dus maar vroeg op pad. Vandaag had ik een dagje zonder backpack. Vanaf camping Los Cuernos ben ik omhoog gelopen naar een uitzichtspunt in Valle Frances. Vanaf daar wederom een prachtig uitzicht. We hadden erg veel geluk met het weer. Vanaf de dag dat ik de pas had gelopen was het zonnig weer en dat maak je hier niet al te vaak mee.

Bij terugkomst op de camping Los Cuernoszag ik ook weer een groot deel van de groep terug die het Circuit liep. Iedereen was de dag ervoor op de camping Paine Grande blijven hangen. Net zoals iedereen vonden ook zij deze camping schandalig en daarom maar besloten om een nachtje gratis te kamperen. Misschien hielp het ook niet dat ik mijn tent deze dag, ondanks dat alle bepakking in mijn tent lag, weer twee meter verderop vond. Vandaag waaide het erg hard en op deze camping is het onmogelijk om je tent goed op te zetten. Gelukkig wederom geen schade aan mijn tent. Om te verkomen dat dit nog een keer gebeurd heb ik de scheerlijnen vandaag aan grote rotsblokken vast gezet.

19-02: Torres Del Paine ( Los Cuernos - Camping Torres)

Met prachtig weer (geen wolk te bekennen en ontzettend warm) ben ik vandaag op weg gegaan naar Camping Torres, een gratis camping aan de voet van de Torres zelf. De tocht vandaag was iets van 15km en ongeveer 600 meter bergop. Aan het eind van de middag mijn tent opgezet en daarna de klim gemaakt naar het uitzichtspunt over de Torres. Een prachtig gezicht (zie foto´s). Hier ook de eerste condors gezien deze reis.

Omdat ik helemaal door mijn ontbijt en lunch heen zat en ik op de camping niks kon krijgen deze ochtend, ontbeten met twee andere hikers die het Circuit liepen en nog wel wat eten over hadden. Uiteindelijk bij Camping Chileno weer wat brood in kunnen slaan voor de laatste dagen.

20-02: Torres Del Paine (Camping Torres - Torres - Hotel Las Torres) - Puerto Natales.

Om 0500 opgestaan om te beginnen aan de klim richting de Torres. Daar dankzij het wederom stralende weer (we hadden echt super veel geluk met het weer deze week) een prachtige zonsopkomst kunnen zien. De bergen kleurden prachtig rood (zie foto´s). Ongeveer 2 uur van het uitzicht genoten, daarna naar beneden gelopen, ontbeten en mijn tent voor de laatste keer opgevouwen. Vervolgens in ongeveer 2,5 naar beneden gelopen naar Hotel Las Torres, waar de route een week geleden was begonnen. Mezelf eerst verwend met een ijsje (na de nacht van 2 graden was het nu 25 graden) en daarna met de groep die nog over was een pilsje gedronken.

Beneden ongeveer 3 uur moeten wachten op de bus terug richting Puerto Natales. Snel mijn andere tas opgehaald en een ander hostel opgezocht. Helaas zat mijn oude hostel helemaal vol deze dag. Aan het eind van de dag afgesproken met de groep die het Circuit had gelopen en met ongeveer 10 man gaan bbq´en. Een geweldige afsluiting van een prachtige en zware week.

De rest van het verhaal volgt later. Ik heb weer leuke dingen te vertellen over de gletsjer Perito Moreno, maar mijn bus naar El Chalten vertrekt over 1,5 uur. Dus nu even geen tijd om ook daar over te vertellen. Voor een indruk, zie de foto´s.

Reacties

Reacties

Robert

Was gisteren nog van plan om je een mail te sturen; want ik werd al een beetje ongeduldig... Weer super leuk geschreven verhaal met mooie foto's!

Mama en Papa

Heerlijk verhaal. Heel boeiend om te lezen. Ga zo door! En die wandelstokken.......Doei!

Nogmaals Alphen

De foto's zijn trouwens deze keer ook geweldig. Wat een trek zeg, daar is de West Highland Way helemaal niets bij.
Groetjes.

Leen

Piep zei de muis. Foto's en beschrijving zijn fantastisch.
En dan is dit nog maar een gedeelte, de rest volgt later. Druk, geen tijd, de bus vertrekt. Fijn dat je ons desondanks mee laat genieten.

Mia

Ik ben niet gauw jaloers op mensen die hoge bergen willen trotseren. Maar dit is toch wel fantastisch. En die ijsbergfoto geeft een mooie blauwe gloed tussen de kieren te zien. Hou je haaks en bedankt voor het laten meegenieten. Maar niet te veel anders is Leen niet meer te houden.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!