peteranema.reismee.nl

Expeditie Robinson in NP Los Alerces

10-03: NP Los Alerces (Villa Futuleufquen - Playa Blanca)

Vandaag vroeg uit de veren om om 0800 de bus te pakken richting Villa Futuleufquen. Nadat ik de zeer inflatiegevoelige entree voor het nationale park had betaald ben ik bij de plaatselijke Guardeparque op zoek gegaan naar meer informatie. In de Lonely Planet had ik iets gelezen over een 12 uur durende tocht naar Lago Krugger en een populaire boottour op Lago Menendez en het leek me wel leuk dit in de komende dagen te combineren. Maar dan moest er wel een boot gaan vanaf Lago Krugger. Dus eerst een telefoonnummer gekregen en in mijn beste Spaans gebeld naar de mensen die over deze boot gaan. Heel veel wijzer werd ik er niet van, maar als het goed is gaat deze boot nog steeds elke dag. De vraag was alleen nog rond welke tijd. Daarna bij de Guardeparque me geregistreerd voor deze tweedaagse tocht en een officiele toestemming gekregen om te overnachten op Playa Blanca. Uiteindelijk rond 1000 op weg richting Playa Blanca. Na 1,5 uur langs Lago Futuleufquen gelopen te hebben ging het pad linksaf en steil omhoog door een erg dicht bos. Vooral de bamboe als onderbegroeiing maakte het bos, op het pad na, ondoordringbaar. Met warm en droog weer 4 uur lang over een zwaar pad gelopen naar Portuzuelo, een 1100 meter hoge pas. Ondanks dat het daar begon te waaien en te regenen, was het uitzicht fenomenaal (zie foto´s). Ver onder me kon ik mijn eindbestemming voor vandaag al zien liggen, het strandje Playa Blanca. De weg omlaag was nog steiler dan het pad omhoog, zo steil dat het lastig was om met mijn zware backpack overeind te blijven. Beneden kwam ik, na in totaal 7 uur, aan op Playa Blanca. Een prachtig strandje met een even mooi uitzicht. Er was hier verder niks en niemand, dus het voelde een beetje als expeditie robinson zonder complotten en irritante mede-kandidaten. Het enige geluid dat je hier hoorde was de wind en het riviertje dat het strandje in tweeen verdeelde. Na een tijdje zoeken zag ik een mooi plekje beschut onder een boom. Genoeg plek voor mijn tent en ik had ook nog wat ruimte over om droog te kunnen koken en te eten. Vanaf 1600 begon het licht te regenen en in de avond zou dit steeds erger worden.

11-03: Los Alerces (Playa Blanca - Punta Mattos)

Na een ontzettend natte nacht bleek dat er, op mij na, niet veel meer droog was in mijn tent. Gelukkig had ik mijn backpack met alle spullen buiten mijn tent en op een beschutte plek neergezet. Vandaag leek het weer wat beter te zijn. ´s Ochtends heb ik het rustig aan gedaan en heb ik gewacht tot de zon een beetje doorbrak zodat mijn tent, matje en slaapzak konden drogen. Ook het ontbijtje met oa. Frootloops is zeker een vermelding waard. Ze verkopen dat overal in Argentinie en ik kon het niet laten het een keer te kopen. Rond 1100 weer op pad gegaan, omhoog het dichte bos is. Ondanks dat het vandaag zonnig weer was liep ik de hele tocht met al mijn regenkleding aan. In het bos was alles drijfnat en omdat het bos zo dicht was en het pad zo smal zou ik anders ook doorweekt raken.

Halverwege de tocht kwam ik ineens weer bij een strandje uit. Dit was natuurlijk een mooie plek om te lunchen (sandwich met ham, kaas, tomaat en mayonaise). Daarna weer verder gelopen op weg naar Lago Krugger. Waar ze gisteren het pad nog een beetje hadden vrij gemaakt op de plekken waar een boom was omgevallen, moest ik vandaag een aantal keren over en onder deze bomen doorlopen. En dat is geen pretje met een zware rugzak, zeker niet als de stammen van deze bomen zo´n 1,5 meter in doorsnee zijn.

In zo´n dicht bos raak je af en toe een beetje gedesorrienteerd. Mijn verbazing was dan ook groot toen ik ineens bij de camping en refugio aan de rand van Lago Krugger aankwam. Ik had het veel sneller gelopen dan verwacht. De boot bleek al na een half uur te vertrekken, dus ik moest snel een keuze maken wat te doen. Morgen ging de boot pas om 1800 en de vorige dag was er helemaal geen boot geweest vanwege het slechte weer. Omdat ik hier geen 2 dagen vast wilde komen te zitten en er geen andere uitweg is naast het pad dat ik op de heenweg had genomen, heb ik besloten de boot meteen maar te pakken. Ook moest ik hier weer naar de Guardeparque in Villa Futuleufquen bellen om te vertellen dat ik aangekomen was en dat ik de volgende dag op weg zou gaan naar Punta Mattos. De boot, die als eindbestemming Villa Futuleufquen had, kon mij halverwege bij Punta Mattos (dat aan de overkant van PlayaBlanca ligt)afzetten. Na een prachting boottochtje over Lago Krugger, over de rivier naar Lago Futuleufquen en nog een kwartiertje over dit meer zelf werd ik afgezet bij Punta Mattos. Daar was een gratis camping, voor mij een ideale plek om te overnachten. Aan het eind van de middag daar mijn spullen laten drogen en lekker in het zonnetje mijn mp3-speler erbij gepakt. Omdat de temperatuur ´s avonds, na enkele warme dagen,omlaag schoot ben ik snel mijn slaapzak ingekropen.

12-03: Los Alerces (Punta Mattos - Rio Arrayanes)

Deze nacht was er gelukkig wat meer wind. Dit maakt het erg koud, maar zorgt er ook voor dat mijn tent aan de binnenkant droog blijft. ´s Ochtends het relaxed aangedaan en rond 1100 op weg. Eindbestemming van vandaag was ergens in de buurt van Rio Arrayanes en Lago Verde en er was mij verteld dat er een pad tussen de weg en het meer moest lopen. Na de gebruikelijke lunch op een van de vele strandjes aan Lago Futuleufquen liep het pad weer erg steil omhoog, was erg zwaar om dat met backpack te doen. Nadat ik de eerste twee dagen onderweg niks of niemand was tegengekomen (op het boottochtje na), kwam ik vandaag alleen wat schrikachtige koeien (hoeze nationaal park) tegen. Onderweg had ik op enkele open stukken weer prachtige uitzichten over Lago Futuleufquen. Eenmaal boven aangekomen kwam ik terecht op het pad dat liep van Rio Arrayanes naar Laguna Escondita. In tegenstelling tot het pad dat ik vandaag volgde (slechts blauw/witte paaltjes) stond dit pad wel op mijn kaartje die ik bij de ingang had gekregen. Ik heb dit pad naar beneden gevolgd via de Laguna (een schitterend bergmeertje) en een mirador (vanwaar ik een mooi uitzicht had over Lago Menendez). Uiteindelijk kwam ik bij de camping Rio Arrayanes uit en besloot ik dat het wel genoeg geweest was voor vandaag.

Dit bleek een dure maar heel mooie camping te zijn direct aan de rivier Rio Arrayanes. Warm water, elk plekje had zijn eigen picknicktafel en elk plekje had een plaats om een kampvuur te maken. Het was erg rustig op de camping, dus ben ik natuurlijk op zoek gegaan naar een plekje direct aan de rivier met een klein privestrandje (zie foto´s). Nadat ik in het bos en bij andere kampvuurtjes wat hout had gesprokkeld kon ik het natuurlijk niet laten om hier een kampvuur te maken. Met slechts een aansteker enwat overbodige foldertjes kreeg ik het vuur, ondanks het natte hout, aan.

13-03: Los Alerces (Rio Arrayanes - Lago Menendez) - Esquel

Rond 0930 ben ik, gewapend met handschoenen en muts, op weg gegaan naar Puerto Chucuo, zo´n anderhalf uur verderop. Het pad liep eerst langs de rivier Rio Arrayanes en daarna langs Rio Menendez. Vanaf Puerto Chucuo vertrok het populaire boottochtje over Lago Menendez. Op het moment dat ik op de boot zat kwam de zon tevoorschijn en maakte de handschoenen en muts plaats voor een zonnebril, t-shirt en zonnebrand. De tour, waar je dan natuurlijk ineens wel een hoop mensen tegenkomt, begon met een 2 uur durende boottocht over het grote meer. Na 2 uur meerden we aan op het meeste noordwestelijke puntje van Lago Menendez. Daar vervolgden we onze tour met een rondwandeling. Met de gids voorop stelde dit qua lopen natuurlijk niks voor, maar het was wel eens leuk om wat meer dingen te weten te komen. Doel van deze rondwandeling waren de Alerce bomen, de zeldzame bomen waar het park naar vernoemd is. De grootste boom hier is 57 meter hoog, 2,6 meter in doorsnee en ongeveer 2600 jaar oud. Gemiddeld groeit deze boom zo´n 0.8 tot 1 mm per jaar in doorsnee.

In Chili, in het park Pumalin, vind je een paar exemplaren die ruim 4000 jaar oud zijn en ongeveer 70 meter hoog. Ze groeien voornamelijk hier aan de westkant van de Andes waar de grote hoeveelheid neerslag valt. In Chili ongeveer 5000mm per jaar en hier in Argentinie ongeveer 4000mm. Ongelooflijk als je ziet dat het ongeveer 50km richting het oosten, in Esquel, maar een droge en kale bedoeling is.

Tijdens de wandeling ook nog Lago Cisne zien liggen en kunnen genieten van een paar mooie watervallen. Daarna was het weer tijd om terug te gaan richting Puerto Chucuo. Tijdens de boottocht buiten op het dek lekker van de stralende zon genoten! Nadat onze tour over was, moest ik nog zo´n twee kilometer lopen (langs Lago Verde) om uit te komen op een punt waar ik de busnaar Esquelkon stoppen. Ze waren zo aardig om me daar dichtbij de camping af te zetten in plaats van het busstation zo´n 12 blokken verderop. Erg laat aangekomen, dus op de camping snel wat eten klaar gemaakt en gaan slapen.

Op dit moment zit ik in Bariloche en morgen pak ik ´s ochtends de bus naar Junin de los Andes. De afgelopen drie dagen weinig anders gedaan dan reizen, op het internet zitten, dagboekje bijwerken en gisteren de hele dag weg geweest om te raften!

Reacties

Reacties

mama

Ja, zo wel ik ook wel meedoen met expeditie Robinson.
Geweldig!

Papa

Hoi, leest zo goed als een spannend boek. Ga zo door!
Doei, Papa

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!