peteranema.reismee.nl

Nationaal Park Lanin

Op dit moment zit ik ineen internetcafe in de hoogste stad ter wereld (Potosi). Buiten op straat zijn ze een demonstratie aan het houden, schijnen ze in Bolivia erg goed inte zijn. Gaat gepaard met een hoop kabaal (waarschijnlijk zijn hetde mijnwerkers die dynamiet aan het afsteken zijn).

18-03: Nationaal Park Lanin

Met Cristian (Argentijn die ook op die camping in Junin stond) afgesproken om rond 0830 richting het busstation te vertrekken voor de bus van 0900 naar het NP. Ondanks dat het een busrit van slechts 50km was, deden we er ruim 2 uur over. Onderweg veranderde het landschap wederom van een droge vlakte naar een gebied met bossen, meren en bergen. We reden helaas voorbij de Tourist Information bij Puerto Canao en werden afgezet bij Lago Paimun. Hierdoor moesten we onze plannen weizigen, we wilden namelijk vanaf Puerto Canao naar de voet van vulkaan Lanin gaan lopen. Dat plan maar verzet naar morgen en gaan lopen richting Rio Paimun. Voor het eerst was het langer lopen dan op de gebrekkige kaart en bordjes stond aangegeven. Zo werd het toch nog een zware tocht met backpack. Bij de Gaurdepargue op het strand zitten lunchen en daarna zijn we nog een half uur verder gelopen richting Rio Paimun. Daar hield het pad op (vorig jaar was dat er nog wel en kon je helemaal rond Lago Paimun lopen. Nu hebben ze het park in een reserve en een preserve opgedeeld. Komt er op neer dat je als tourist entree betaald maar niet in het mooiste gedeelte van het park kan komen). Gelukkig was het strandje bij Rio Paimun prachtig. Een wilde rivier, mooi meer, groene heuvels en richting het noorden de ruim 3700m hoge besneeuwde top van de vulkaan Lanin die overal bovenuit stak. Op het strandje nog even zitten relaxen en pootje baden (nadat het vanochtend in Junin -1 was, was het overdag stralend en erg warm weer). ´s Avonds voor slechts 5 Argentijnse Pesos (1 euro) gekampeerd op de camping El Rincon. Daar tegen de kou snel een kampvuur gemaakt en gaan eten.

19-03: Nationaal Park Lanin

Vandaag om 0915 op weg naar de Guardeparque Puerto Canao waar we ons moesten registreren voor de hike naar Base Volcan Lanin. Met wederom stralend weer door het bos op weg naar de voet van de vulkaan op ruim 1800m hoogte. Eenmaal boven aangekomen stonden we net boven de boomgrens en hadden we een prachtig uitzicht zowel over vulkaan Lanin ruim 2000m boven ons als Lago Heuchuleufqen ruim 1000m onder ons. Eenmaal beneden wat drinken gekocht en een uurtje op het strand aan het meer zitten relaxen. Daarna terug naar de camping gelopen, waar deze keer de koeien en stieren tussen onze tenten liepen.

20-03: NP Lanin - Junin de los Andes

Cristian (sprak trouwens bijna geen engels, dus heb goed mijn spaans kunnen oefenen) had de bus van 1100 terug naar Junin. Toen hij weg was, ben ik op weg gegaan naar Cascada (waterval) El Saltillo. Een korte, niet al te bijzondere, tocht. Op de camping wat zitten relaxen en daarna alles ingepakt om de bus van 1700 richting Junin te pakken. Ruim twee uur later kwam ik daar aan en in Junin heb ik als eerste een busticket richting Pucon (Chili) gekocht. Daarna nog even langs de supermarkt voor wat eten en vervolgens weer richting de camping waar in mijn spullen had achtergelaten. Snel in het donker alles weer terug in mijn backpack gestopt en vroeg gaan slapen.

21-03: Junin - Pucon

De wekker ging af om 0545 omdat de bus richting Pucon op het onmenselijke tijdstip van 0640 zou vertrekken. Toen ik gisteren het NP verliet kon je al zien dat het weer aan het veranderen was, deze ochtend regende het zelfs in Junin de los Andes. Dus in de regen alles ingepakt en daarna in recordtempo richting het busstation gelopen, waar ik net op tijd was voor de bus. In het donker gingen we op weg naar Paso Mamuil Malal, waar ik weer van twee nieuwe stempels werd voorzien. Duurde deze keer allemaal erg lang. Vanwege het slechte weer zagen we op de pas niet veel, maar de rest van de rit naar Pucon (2 uur) was weer erg mooi. In Pucon was mijn plan om de camping op te gaan zoeken. Ik werd echter opgewacht door iemand van Hospedaje Casa Mario die mij overhaalde om daar te gaan overnachten. Voor slechts 5000 Chileense pesos zou ik daar mijn eigen kamer hebben, gebruik kunnen maken van de keuken en gratis internet hebben. Aangezien het regende, was dit natuurlijk een stuk beter dan de camping (3000 Chileense Pesos). Hospedajes zijn in Chili meestal de beste plaatsen om te overnachten. Je slaapt gewoon bij een familie in huis en je kunt overal gebruik van maken. Deze keer was het het huis van Veronica en Luis. Nadat ik in Pucon een tijdje had rondgelopen en veel informatie had ingewonnen, bleek Luis veruit de beste informatie en prijzen voor de verschillende tourtjes te hebben. Pucon zelf is trouwens een klein en erg toeristisch plaatsje aan de rand van Lago Villarica. Gelukkig zit ik buiten het hoogseizoen, waardoor het er erg goed uit te houden is. ´s Avonds in Pucon ergens een hamburger gaan eten.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!