peteranema.reismee.nl

San Pedro de Atacama - Uyuni

03-04: San Pedro de Atacama

Vandaag ben ik om 0800 opgestaan om rond 0900 klaar te staan voor de mountainbike en hike tour door de omgeving ten noorden van San Pedro. De gids kampeerde op de camping en ook Drew en twee Franse meisjes gingen mee. Helaas waren deze pas rond 1000 klaar. Met een kleine vertraging vertrokken en eerst 1.5 uurgemountainbiked langs een oase. Vanuit de bergen stroomt een klein riviertje door een vallei richting San Pedro de Atacama en de Salar de Atacama. Na het fietsen een korte wandeling gemaakt naar de vroegere administratie van de Inca´s. Daarna hebben we weer een stukje gemountainbiked langs oude gebouwen van de Spanjaarden. Voor de eerste picknick volgde nog een half uurtje lopen langs het stroompje. Daarna een half uur omhoog gelopen naar een grot met enkele rotstekeningen. Op het eind van de middag nog 2 uur gelopen door de woestijn, de oase, langs lama´s en nog meer rotstekeningen.

Op de terugweg liep mijn achterband tot 3 keer toe leeg. Gelukkig hadden we wat materiaal bij ons om mijn band te plakken. Eenmaal in San Pedro heb ik wat informatie ingewonnen om naar Uyuni (Bolivia) te gaan. Na een paar agencies besloten om wat tijd te winnen door Jujuy en Salta (Argentinie), Tupiza (Bolivia) over te slaan en een 3-daagse 4x4 jeep-tour te boeken naar Uyuni.

04-04: San Pedro - Laguna Colorado

Half in het donker alles op de camping ingepakt en om 0730 richting de agency gelopen. Daar stond ik klaar met 7 liter water en enkele snacks, de rest was all-included de komende dagen. Omdat alle 'wisselkantoren' geen Boliviaans geld hadden, mijn laatste Chileense geld bij de touroperator ingewisseld voor een schandalige koers. Daarna met een busje richting de Chileense immigratie (na een uur was ik weer een stempel rijker). Na deze stop begon eindelijk de echte tour. Het eerste uur klommen we ruim 2000 meter om uiteindelijk in the middle of nowhere te stoppen voor deBoliviaanse immigratie. Vanaf hier hadden we al een prachtig uitzicht over de Salar de Atacama, ruim 2000 meter onder ons. Na weer een nieuwe stempel kregen we een lekker ontbijtje en werden we ingedeeld in 3 jeeps. Ik zat in een jeep met Steve, Stephen en twee Duitse meisjes. Nadat alle bagage door onze chauffeur Javier op het dak was vastgezet, gingen we op weg. Eerst 150 Bolivianos betaald als entree voor het nationale park en daarna op weg naar onze eerste stop, Laguna Blanca. Een witte laguna op ruim 4000 meter hoogte met op de achtergrond bijna 6000 meter hoge, besneeuwde bergen. We kregen een half uurtje om rond te lopen. Zo ging het de hele dag. Onderweg prachtige uitzichten over de kale en eindeloze vlaktes, meertjes en bergen in verschillende kleuren. De rest van de dag maakten we nog stops bij Laguna Verde (groen meertje op 4900m) aan de voet van de vulkaan Lincancabur, ergens midden op een eindeloze vlakte met 360 graden uitzicht, bij de thermen (waar het helaas te druk was om een duik te nemen) en bij een gebied met enkele geisers (4900m). Hierna gingen we op weg naar onze accomodatie net iets boven Laguna Colorado. Eerst volgde een heerlijke lunch en een korte siesta voordat we op weg gingen naar Laguna Colorado.We kregeneen uur om rond te lopen bij dit prachtige meer. Een rood meer, een hoop flamingo´s en op de achtergrond de eindeloze vlaktes en besneeuwde bergen. Eenmaal terug in ons hostel kregen we een heerlijk diner en daarna ging iedereen vroeg slapen. We sliepen vannacht op 4200 meter hoogte en dat gaf de nodige problemen. Op de een of andere manier kun je niet slapen op deze hoogte als je niet geacclimatiseerd bent en ik sliep dan ook maar 3 van de 11 uur.

05-04: Laguna Colorado - ?

De ochtend had ik behoorlijke hoofdpijn en was ik ook een beetje misselijk. Ik bleek niet de enige die zo slecht had geslapen en die zich zo voelde. Kennelijk is dit wel normaal als je in een dag van 2400 naar 4200 meter hoogte stijgt. Het ontbijt heb ik maar overgeslagen deze ochtend. Gelukkig ging het eenmaal in de jeep weer een heel stuk beter.

Vandaag begonnen we met Arbol de Piedra, een gebied met stenen in alle vormen die midden in een verder lege vlakte lagen. Daarna volgde een stop op een hoge pas (4900m) met grandioze uitzichten in alle richtingen. Nog voor de lunch reden we langs en stopten we bij een aantal meertjes (oa Laguna Honda en Escondita). Vervolgens reden we nog een half uurtje door het prachtige landschap naar een plek naast een klein riviertje waar de gidsen een lunch voor ons maakten (smaakte wederom erg goed). Na de lunch volgde wederom een meertje en daarna reden we in een uur tijd naar een klein plaatsje waar we vannacht zouden slapen. Iets wat op ´slechts´ 3700 meter een stuk beter lukte.

06-04: ? - Uyuni

Na een goede nacht en een lekker ontbijtje begonnen we vandaag rond 0730. Vandaag zat ik voorin en reden we eerst in 1.5 uur richting Uyuni, waar we een stop maakten op een plek waar alle oude en veroeste treinstellen staan. Iets dat in Europa een vuilnisbelt wordt genoemd is hier, bij gebrek aan beter, een toeristische attractie (welkom in Bolivia). Gelukkig gingen we snel op weg naar Salar de Uyuni, een van de hoogtepunten van deze tour. Aan de rand van ´s werelds grootste zoutmeer een stop gemaakt voor wat foto´s. Daarna een stukje door het water de zoutvlakte op gereden. Zo aan het einde van het regenseizoen is de zoutvlakte een mix van water (wat een perfecte spiegel geeft) en zout (je ziet op deze plekken totaal geen diepte omdat het zoutmeer zo enorm is. Hierdoor kun je hele leuke foto´s maken). We kregen zo´n 1,5 uur om rond te lopen en foto´s temaken. Naast ons waren de Bolivianen bezig om zout te winnen.

Na dit hoogtepunt gingen we terug naar Colchrane, aan de rand van de Salar. Hier konden we een tijdje rond lopen over de markt en kregen we onze laatste lunch. Daarna reden we terug naar Uyuni, waar de tour tot een einde kwam. Deze tourwas na Antartica zeker het hoogtepunt van mijn reis. In Uyuni vond ik al snel voor slechts 30 Bolivianos (voor euro´s kun je door 10 delen) een eigen kamer in hotel Avenida.

Mijn idee om vanuit Uyuni naar Tupiza te reizen vanwege de reis- en vertrektijden maar uit mijn hoofd gezet en samen met Steve, Stephen, Romee en Clement (hadden alle 4 ook de tour gedaan) een ticket gekocht naar Potosi. ´s Avonds met hen en de Nederlandse Charlotte in Uyuni een pizza gegeten en wat gekaard.

07-04: Uyuni - Potosi

Na een continental breakfast op het plein vertrok om 1000 de 5-sterren bus richting Potosi (voor 25 Bolivianos konden deze 5 sterren natuurlijk niet worden waargemaakt). Na 6 uur hobbelen en slingeren over de Altiplano, een lunchstop en 6 uur lang dezelfde 5 Boliviaanse nummers kwamen we aan in ´s werelds hoogste stad (4070m). Steve, Stephen, Romee en Clement hadden al een reservering gemaakt voor hostel Koala Den en ik heb besloten hen te volgen. Dus met 5 man met de taxi van het busstation naar het hostel. Daarna met zijn allen op weg om een tourtje naar de zilvermijnen de boeken (we zochten een betrouwbare en dus duurdere touring agency). Uiteindelijk voor 100 Bolivianos per persoon geboekt bij Koala Den tours. Daarna voor lunch gegrilde lama gegeten. Omdat het een erg late lunch was ben ik de rest van de dag in het hostel gebleven, waar ik helaas een dorm had. Omdat alles in Bolivia zo goedkoop is, wil ik dit eigenlijk vermijden.

Reacties

Reacties

janinevanlanen@hotmail.com

hoi peter,

met welke organisatie ben je naar uyuni gegaan? Wij willen dit begin juni doen en er zijn zo veel indianenverhalen over organisaties.....

bedankt en prettige reis
groeten
janine

Peter

Cordillera Traveler ben ik mee geweest en kan ik wel aanraden, al kun je niks uitsluiten. Andere waar ik goede verhalen van heb gehoord zijn Estrella Sur, Turismo Cosque en Tupiza Tours. Met deze tours is het meestal wel zo dat duurdere tours ook beter zijn. Verder zal ik de indianenverhalen die ik van andere heb gehoord op locatie maar achterwegen houden...
Have fun!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!