peteranema.reismee.nl

La Paz - Isla del Sol - La Paz

17-04: La Paz

Uitgeslapen en zonder resultaat naar het postkantoor geweest. Om 1200 gelunched met zijn vijven, waar ze zelfgemaakte pizza´s en een heerlijk aardbeien drankje hadden voor slechts6 Bo. Deze middag ook nog even langs de agency geweest voor mijn trektocht en wat informatie ingewonnen over bussen naar Copacabana (die niet als de meest veilige van Bolivia bekend staan vanwege de vele berovingen). Vervolgens in de verschrikkelijke Engelse pub Oliver´s Travels kaarten gekocht voor de wedstrijd Bolivar - The Strongest, de twee topteams uit La Paz en Bolivia (je hebt natuurlijk een voordeel als je altijd op 3600m je thuiswestrijden speelt). Dat het de topteams waren, daar was weinig van te merken tijdens de wedstrijd (1-0), een ontzettend laag niveau. Gelukkig hing er met 40000 man aardig wat sfeer, is het leuk om te zien dat ze werkelijk alles verkopen op de tribunes, dat in een groot deel van het stadion iedereen door elkaar zit en dat ze erg temperamentvol zijn op het veld (4 gele en 2 directe rode kaarten). Het stadion lopend bereikt (helaas werden we op de weg ergens door de politie tegen gehouden vanwege weer wat blokkades. Het leek net iets rustiger te worden in Bolivia). Na afloop terug maar de taxi gepakt en onderweg wat gegeten bij de Burger King (Cultuurbarbaren. Nou moet ik zeggen dat de Boliviaanse keuken ook niet veel voorsteld). ´s Avonds erg vroeg gaan slapen omdat Romee en Clement morgen rond 0600 een taxi hebben naar het vliegveld om samen met Steve en Stephen naar Rurrenabaque te vliegen.

18-04: La Paz

Vandaag erg vroeg gewekt door Romee en Clement die naar het vliegveld gingen. Zelf ben ik vandaag nog een extra dag in La Paz gebleven omdat ik er gisteren achter kwam dat ik mijn visa moet gaan verlengen (ik heb een visa voor 30 dagen gekregen maar door de trektocht van 17 dagen kom ik daar overheen). Om de demonstraties te vermijden (immigratiekantoor en postkantoor liggen in de wijk met alle overheidsgebouwen en dat is natuurlijk een geliefde plek voor blokkades, vuurwerk en dynamiet) heb ik dit maar meteen ´s ochtends vroeg gedaan. Tot mijn grote verbazing had ik alleen twee kopietjes nodig (dit kon natuurlijk in een zaakje tegenover) en had ik binnen 5 minuten 30 extra dagen. Dus dat is t/m 4 juni en tegen die tijd ben ik de grens met Brazilie wel over. Op de terugweg, wederom voor niets, langs de balie ´poste restante´ op het postkantoor. Ook heb ik een busticket naar Copacabana geboekt. Ivm veiligheid kun je beter de minibusjes vermijden en een wat duurder busticket boeken voor een toeristische bus. Daarna heb ik in ons oude hostel mijn tassen ingepakt (ik ging vandaag verhuizen van hostel), de was ingeleverd in dezelfde straat en ben ik naar de kapper geweest. Dit gebeurde voor slechts 30 Bo erg zorgvuldig, dus ik kan er weer even tegenaan. Vervolgens heb ik uitgecheckt en geprobeerd in te checken in het hostel waar ik een reservering voor had (lag in dezelfde straat, dus dat was erg makkelijk). Kamer was helaas nog niet beschikbaar, dus eerst maar even gaan lunchen (hier kreeg ik een enorme sandwich voor slechts 20 Bo en kwam ik ook de Nederlandse Charlotte weer tegen. Die had ik via Romee en Clement eerder in Uyuni al ontmoet).

Nadat ik in het hostel Sol Andino had ingecheckt, heb ik even naar huis gebeld (voor slechts 5 eurocent perminuut) en heb ik even op het internet gezeten. Naast een kleine update had ik vandaag helaas de nodige problemen een back-up te maken van mijn foto´s. Mijn eerdere back-up uit Bariloche bleek mislukt (eikels) en erg traag internet (door alle skypende Israeliers)en een kapotte usb-stick werkte ook niet mee. Het kwam er eigenlijk op neer dat ik alle foto´s nog wel op de originele schijfjes had staan, maar dat ik verder alleen nog maar de slechte kwaliteit foto´s op facebook en reismee.nl als back-up had. Omdat ik morgen vroeg naar Copacabana vertrek, deze avond al een tas ingepakt en achter gelaten in de deposito van mijn hostel.

19-04: La Paz - Copacabana - Isla del Sol

Na het ontbijt, dat speciaal vanwege het vroege uur voor mij was klaargezet, werd ik om 0700 opgehaald om met de bus naar Copacabana te gaan. Helaas werden alle toeristen netjes bij hun hostel opgehaald, waardoor het ruim 2 uur duurde (ook vanwege enkele blokkades) voor we La Paz uit waren. Onderweg naar Copacabana hadden we vanuit de bus prachtige uitzichten over de gehele Cordillera Real met natuurlijk ook de Huayna Potosi. Na 2 uur rijden over de Altiplano kwamen we aan bij een plaatsje waar de weg ophield. Hier moesten de passegiers met een bootje (1,5 Bo) en de bus met een vlot overgezet worden naar het eiland waar Copacabana op ligt. Natuurlijk een erg leuk uitje om een stukje over het Titicacameer te varen. Na dit oponthoud volgde nog een rit van een uur, met prachtige uitzichten over het Titicacameer en de daarachter gelegen Cordillera Real, naar Copacabana.

Daar aangekomen werd in overvallen door mensen die me een nachtje hostel wilde aansmeren, maar mij leek het een beter idee direct naar Isla del Sol te gaan.Ondanks dat de bootjes naar het eiland maar twee keer per dag gaan, bleek het met onze bus mooi aan te sluiten.Voor 15 Bo een kaartje gekocht voor de boot naar het noordelijkste puntje van Isla del Sol (het dorpje Challapampa). Om 1330 vertrok onze boot om ruim 2 uur later aan te komen in Challapampa. Dit betekende dus voor slechts 1,50 euro, ruim 2 uur lang op een boot in het zonnetje zitten. Genieten. In Challapampa, een mini dorpje, ben ik op zoek gegaan naar een plek om de nacht door te brengen. Uiteindelijk had ik in een heel simpel hostel voor 35 Bo mijn eigen kamer (eigenlijk een 2-p kamer) met eigen badkamer. Nog even rondgelopen door het dorpje, de twee strandjes en daarna in een evensimpel restaurantje erg goedkoop zitten eten.

20-04: Isla del Sol

Vanochtend heb ik in hetzelfde restaurantje als de vorige avond een ontbijtje gehaald (erg simpel en goedkoop). Daarna met backpack opweg gegaan om het eiland te gaan verkennen. Mijn doel was om in de loop van de dag aan te komen op het zuidelijkste puntje van het eiland, in het dorpje Yumani. Met een brandende zon ben ik eerst opweg gegaan naar wat Inca ruines en een uitzichtspunt op het noordelijkste puntje van het eiland. Daarna heb ik het oude Inca pad gevolgd dat zo´n 8 kilometer over de bergrug richting het zuiden loopt. Vlak voor Yumani heb ik in een restaurant, met voortreffelijk uitzicht,een hamburger met frietjes gegeten. Helaas is het aan de prijzen te merken dat het zuidelijke deel van Isla del Sol een stuk toeristischer is. De meeste toeristen bezoeken Isla del Sol maar voor een dag en komen dan uit in Yumani, vanwaar je de beste uitzichten hebt.

Na de lunch ben ik nog ongeveer een half uur doorgelopen totdat ik in Yumani aankwam. Ik kwam uitin het hoogste punt van het dorpje, de plek dus van waaruit je de beste uitzichten hebt en dus ook de leukste hostels. Nadat ik eerst naar een kamer had gevraagd in een van de best bekendstaande hostels, ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij het hostel dat daar een beetje schuin achter ligt. Van buiten zag het er een stuk minder uit, maar vanaf mijn kamer had ik een geweldig uitzicht en ik betaalde hier duidelijk minder (slechts 70 Bo voor mijn eigen kamer met badkamer en ontbijt op een toplocatie). Vanaf mijn kamer had ik een vrij uitzicht richting het oosten, dus over het Titicacameer met daarachter de gehele Cordillera Real. En vanaf het terras van het hostel keek ik mooi uit over het Titicacameer met verderop Peru. De rest van de middag, ik was al rond 1300 aangekomen, heb ik niet veel anders gedaan dan op het terrasje van het hostel in de zon wat zitten schrijven in mijn dagboek. Aan het eind van de middag ben ik verhuisd naar een ander terras (zie foto´s), ongeveer 30 meter verderop. Hier heb ik een pilsje zitten drinken en ´s avonds heerlijk gegeten. Na de zonsondergang vanwege de kou maar naar binnen verhuisd. Verder me erg over verbaasd dat ik hier slechts met 1 ander tafeltje zat en dat 50 meter verderop het populaire hostel uit de Lonely Planet helemaal vol zat. Van buiten ziet het er een stuk beter uit, maar uiteindelijk betaal je voor dezelfde locatie bijna het dubbele.

21-04: Isla del Sol - Copacabana - La Paz

Na de heerlijke relaxe dag van gisteren, was het vandaag weer tijd om richting La Paz te gaan. Eerst zitten ontbijten in mijn hostel en daarna in een half uur afgedaald naar het haventje van Yumani. Onderweg naar de haven ben ik denk ik 30 restaurants en 40 hostels tegen gekomen, allemaal met ´slechts´ het uitzicht richting het oosten. Het laatste stuk naar beneden afgedaald over de Inca-trap, een van de ´hoogtepunten´ van het eiland. Zelf genoot ik meer van de zon en het uitzicht. In het haventje een ticket gekocht voor de boot terug naar Copacabana. Niet voor het eerst bleken de Zuid-Amerikanen goede zakenmensen. Copacabana - Yumani kost 10 Bolivianos, maar voor de terugweg betaal je 20 Bo. Natuurlijk nog steeds erg goedkoop voor een kleine 2 uur varen.

Eenmaal terug in Copacabana een sandwich gegeten op het terras en daarna om 1330 terug met de bus naar La Paz. Onderweg natuurlijk weer hetzelfde boottochtje moeten maken en van dezelfde uitzichten kunnen genieten. Met aan de noordkant de Cordillera Real kon ik goed zien wat me de komende tijd te wachten stond. In La Paz weer ingecheckt in het hostel Sol Andino, waar ik voor 100 Bo mijn eigen kamer (3-p kamer) met eigen badkamer en ontbijt had midden in het centrum van La Paz. Veel geld voor in Bolivia, maar in La Paz zijn alle hostel een stuk duurder, vooral in het centrum. En veel zin om elke keer een taxi te pakken heb ik ook niet. ´s Avonds weer in de pizzaria zitten eten en daarna mijn tassen heringepakt. Morgen moest in me namelijk al om 0900 melden bij de agency voor de lange trektocht die ik ging maken.

Zo, ben vandaag aardig op dreef. Misschien volgt er vanmiddag nog wel een nieuw verhaal over de trektocht door de Cordillera Real. Dan zal ik ook proberen wat beschrijvingen bij de foto´s te zetten. Voor nu ga ik even wat telefoontjes plegen en daarna lunchen. Daarna heb ik nog een appeltje te schillen bij de agency waar ik de trektocht heb geboekt.

Voor de komende tijd zijn de plannen als volgt. Morgenochtend vlieg ik met een 19-persoons vliegtuigje in 40 minuten van La Paz (3800m), over de Cordillera Real (6000m), naar Rurrenabaque (100m). Vanuit daar wil ik een jungle tour en een pampas tour door Nationaal Park Madidi gaan maken voor niets minder dan: apen, papegaaien, kaaimannen, etc, etc, etc, jagen op anaconda´s, zwemmen met roze rivierdolfijnen en vissen op piranha´s.

Daarna is de route grofweg: Rurrenabaque - Trinidad - Santa Cruz met waarschijnlijk ergens onderweg nog wel een avontuurlijke boottrip.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!